افسانه شاکرین ؛ زیبا استوان
کارشناس ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
مجله فیزیولوژی ورزشی
این پژوهش با هدف اجرای تعیین میزان همبستگی ظرفیت حیاتی دانشآموزان دختر ۱۱ تا ۱۷ سالۀ سنجیدهشده به دو روش اسپیرومتری و معادلۀ آلومتری انجام گردید. بدین منظور، ۳۱۱ دانشآموز با میانگین سنی ۳± ۱۴ سال، وزن ۹± ۸۳/۴۸ کیلوگرم و قد ۶۳/۷±۱۵۳ سانتیمتر انتخاب شدند و ظرفیت حیاتی آنها توسط دستگاه اسپیرومتر و نیز از طریق معادلۀ آلومتری محاسبه گردید. جهت تعیین میزان همبستگی بین دو روش مذکور نیز ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. همچنین، تفاوت بین میانگینهای ظرفیت حیاتی گروه ورزشکار و غیرورزشکار با استفاده از آزمون تی در گروههای مستقل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که معادلۀ آلومتری در تعیین ظرفیت حیاتی دانشآموزان دختر ۱۱ تا ۱۷ ساله از روایی ۰٫۸۳=r و ۰٫۸۶=α برخوردار است و بین میانگینهای ظرفیت حیاتی گروه ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوهبراین، یافتهها حاکی از این هستند که در شرایط عدم دسترسی به آزمایشگاه و دستگاه اسپیرومتری، میتوان از معادلۀ آلومتری برای تعیین ظرفیت حیاتی دانشآموزان دختر ۱۱ تا ۱۷ ساله استفاده نمود.
کلیدواژه ها
دآنشآموزان دختر؛ ظرفیت حیاتی؛ معادلۀ آلومتری؛ اسپیرومتری؛ روایی