سابقه و هدف: اختلال بيش فعالی و نقص توجه ( ADHD )، از اختلالات شايع روانپزشکی کودکان است و ممکن است به فرآيند تحول استعدادهای ذهنی و مهارتهای اجتماعی ـ عاطفی کودک آسيب وارد کند. هدف تحقيق حاضر، بررسی تاثير ۱۲ هفته تمرين هوازی اينتروال دويدن بر کودکان دختر مبتلا به ADHD مقطع ابتدايی شهرستان کاشان بود.
مواد و روشها: اين مطالعه کارآزمايی بالينی بر روی ۱۲۰ نفر از دانش آموزان دختر مبتلا به ADHD مقطع ابتدايی شهرستان کاشان در سال ۹۰-۱۳۸۹ انجام شد. بدين منظور ابتدا پرسشنامهی علائم مرضی کودکان (CSI-4) که با توجه به ملاکهای تشخيصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) تدوين شده است، توسط معلمان و والدين دانشآموزان تکميل گرديد، سپس تعداد ۳۰ نفر دارای بالاترين اختلال بيش فعالی، بهصورت هدفمند انتخاب شده و با روش بلوکهای تصادفی در گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. گروه تجربی در يک برنامهی تمرينی هوازی اينتروال دويدن، بهمدت ۱۲ هفته و هر هفته ۳ جلسه با شدت ۶۰ تا ۸۵ درصد ضربان قلب بيشينه به تمرين پرداختند. برای ارزيابی اثر بخشی تمرينات در دو گروه از آناليز کوواريانس استفاده شد.
نتايج: دوازده هفته تمرين هوازی اينتروال دويدن بر درمان و کاهش نشانگان ADHD در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل تاثير معنيداری داشت (۰۰۱/۰>P).
نتيجهگيری: فعاليت اينتروال هوازی ميتواند بهعنوان يک روش غير تهاجمی و غير دارويی تأثير مثبتی بر کاهش علائم کودکان دارای ADHD داشته باشد.
واژههای كليدي: تمرين هوازی، اينتروال، بيش فعالی، نقص توجه،