سيده مريم نقيب زاده، حسين ملکشاهی ، جبار رشنوادی نژاد
مجله پزشکی ایلام
مقدمه: سلامت جسمی و روانی مردم از مهم ترين اهداف هر جامعه به شمار می رود. در اين ميان سلامت دانشجويان نقش بارزتری دارد. زيرا سلامتی آن ها تضمين کننده ارتقاء سطح علمی و پيشرفت هر جامعه خواهد بود. مطالعه حاضر به منظور بررسی رابطه آمادگی جسمانی و سلامت عمومی دانشجويان دختر دانشگاه ايلام انجام شده است. مواد و روش ها: روش تحقيق حاضر از نوع توصيفی و همبستگی می باشد. جامعه آماری تمامی دانشجويان دختری است(با ميانگين سنی ۸۲/۱±۹۴/۲۰) که درس تربيت بدنی عمومی را در نيم سال دوم سال تحصيلی ۹۲-۹۱ انتخاب کرده بودند(۴۰۰ نفر) و بدين منظور تعداد ۱۲۴ نفر به روش نمونه گيری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای به دست آوردن نمره آمادگی جسمانی دانشجويان از آزمون ايفرد استفاده گرديد. در ضمن از پرسش نامه استاندارد سلامت عمومی GHQ28 برای اندازه گيری ۴ خرده مقياس(سلامت جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، کارکرد اجتماعی و افسردگی) استفاده شد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از روش های آمار توصيفی و ضريب همبستگی پيرسون در سطح P<0.05انجام شد. يافته های پژوهش: از نظر وضعيت سلامت عمومی ۲/۷۴ درصد از آزمودنی ها سالم و تنها ۸/۲۵ درصد از سلامت عمومی برخوردار نبودند. بين سه خرده مقياس، سلامت جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، و افسردگی با آمادگی جسمانی دانشجويان دختر رابطه معنی دار وجود داشت و بين خرده مقياس کارکرد اجتماعی و آمادگی جسمانی ارتباط معنی دار وجود نداشت. بحث و نتيجهگيری: بين آمادگی جسمانی و سلامت عمومی دانشجويان دختر دانشگاه ايلام رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت، تمرين ورزشی زمينه ای مناسب برای دستيابی به شرايط مطلوب روانی و بهبود حالت های اضطراب و افسردگی می باشد. اين نتايج می تواند مورد توجه مسئولين و دست اندرکاران دانشگاه ها قرار گيرد تا با برنامه ريزی بهتر، از فعاليت های ورزشی به عنوان يک عامل سازنده جهت ارتقاء بهداشت روانی دانشجويان استفاده نمايند. پر کردن اوقات فراغت دانشجويان با فعاليت های ورزشی، ترغيب آنان برای شرکت در مسابقات، ايجاد سالن های ورزشی مخصوص هر رشته و توسعه ورزش های همگانی، می تواند از جمله راهکارهای رسيدن به توسعه سلامت عمومی دانشجويان باشد.
واژههای كليدي: آمادگی جسمانی، سلامت عمومی، دانشجويان دختر،