۱ماندانا غلامی ؛ ۲لیلا محمدی اصل
۱استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
۲کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مجله علوم غذایی و تغذیه
مقدمه: کودکانی که صبحانه می خورند، آمادگی قلبی عروقی بیشتری داشته و توانایی آنها برای یادگیری افزایش می یابد. هدف این مطالعه ارزیابی رابطه بین میزان مصرف صبحانه در روزهای هفته و ترکیب بدن با آمادگی قلبی تنفسی در کودکان بود.
مواد و روشها: مطالعه مقطعی در ۱۶۴ نفر از دختران مدرسه مقطع ابتدایی در رده سنی ۱۱-۹ سال انجام شد. ترکیب بدن، آمادگی قلبی تنفسی و سطح فعالیت بدنی در وقت مدرسه ارزیابی شد. برای تعیین میزان مصرف صبحانه با یک پرسشنامه به سه گروه همیشه، گاهی اوقات و هرگز تقسیم شدند. آمادگی قلبی تنفسی با آزمون دو ۵۴۰ متر و به دو سطح بالا و پایین تقسیم شد. ترکیب بدن از طریق درصد چربی، جرم چربی و جرم بدون چربی بدن بدست آمد و به دو گروه چاق و غیر چاق تقسیم شدند. فعالیت بدنی با پرسشنامه فعالیت جسمانی محاسبه شد و شرکت کنندگان به گروه پرفعال و کم فعال تقسیم شدند.
یافتهها: بررسیتکرار روزهایی که صبحانه مصرف می کردند نشان داد که ۱۸ % دانش آموزان مورد بررسی بدون صبحانه، ۲۴% گاهی اوقات و ۵۸% آنان همیشه صبحانه مصرف میکردند. هیچ رابطه ای بین تکرار مصرف صبحانه و ویژگیهای آنتروپومتریک یافت نشد. بین فعالیت بدنی و مصرف صبحانه ارتباط معنیدار آماری مشاهده نشد (۳/۰ P=). بین آمادگی قلبی تنفسی و مصرف صبحانه ارتباط معنی دار آماری مشاهده نشد (۳/۰ P=).
نتیجهگیری: سطح آمادگی قلبی تنفسی، ترکیب بدن و میزان فعالیت بدنی با میزان تکرار صبحانه در کودکان مدرسه ای ارتباط ندارد.
کلیدواژگان: آمادگی قلبی تنفسی؛ ترکیب بدن؛ صبحانه؛ ورزش